Nowa strona dla Gazety Rybnickiej
22 LIP 2022Wszystko się zmienia: czasy, media, a także ludzkie przyzwyczajenia. Gazeta Rybnicka od wielu lat była wydawana jedynie w tradycyjnej, drukowanej formie z wielotysięcznym nakładem. Przyszedł czas na delikatną zmianę - poszerzenie grupy odbiorców oraz racjonalizację niezwykle wysokich kosztów druku.
Przystąpiliśmy do projektu na stworzenie e-wizerunku oraz rozbudowę Gazety Rybnickiej o nowoczesny wortal informacyjny wraz z doradztwem w zakresie struktury informacji.
E-wizerunek czyli zaczynamy od grafiki
Jak najlepiej zapaść w pamięć użytkownika? Trzeba mieć pomysł jak połączyć wieloletnią tradycję papierowej gazety z nowoczesnym i dynamicznym medium jakim jest Internet. Wielogodzinne rozmowy z całym zespołem redakcyjnym zaowocowały wypracowaniem doskonałej identyfikacji wizualnej pod internet.
Nie wyważaliśmy otwartych drzwi, ale korzystaliśmy ze wzorców wypracowywanych latami, tak aby użytkownicy nowej strony Gazety Rybnickiej wyczuwali kontynuacje dobrych tradycji i potrafili łatwo zidentyfikować poszczególne grupy tematyczne. Kolor jest jednym z ważnych nośników informacji, do którego najszybciej przyzwyczajają się użytkownicy. Każda duża zmiana kolorów burzyłaby wypracowane przez użytkowników nawyki. Nie robiliśmy więc rewolucji, ale jedynie porządki. Dostosowaliśmy znaną czytelnikom gazety kolorystykę pod wyświetlacze komputerów oraz urządzeń mobilnych. Równocześnie na stałe przypisaliśmy kolory do poszczególnych działów tematycznych.
Mając podstawę w postaci e-wizerunku przeszliśmy do kolejnego kroku jakim było przygotowanie nowoczesnego, indywidualnego projektu graficznego strony www.
Szata zdobi stronę
Obecnie wiele firm decyduje się na opracowanie profesjonalnej identyfikacji wizualnej. Trudno się temu dziwić, ponieważ takie rozwiązanie ma same zalety. Użytkownik nie tylko lepiej zapisuje sobie w pamięci wygląd logo i kolory marki, ale również doskonały dobór kolorów pozwala szybko zidentyfikować dany zakres tematyczny. Ponadto odpowiednio zbudowana paleta barw zapobiega nadmiernemu męczeniu się oczu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku produktów cyfrowych, ponieważ już sam wyświetlacz urządzenia bardziej obciąża wzrok.
Wspomnieliśmy o tym, że kolor jest silnym nośnikiem informacji. Dlaczego? Zastanów się ile wizerunków marki jesteś w stanie sobie wyobrazić? Pewnie w każdej z tych wizji pojawia się barwa. Co więcej, bardzo często widząc jeden z charakterystycznych kolorów w codziennej sytuacji, nagle przypomina nam się o danej marce. Dzieje się tak, ponieważ mózg połączył kolor z marką, a zapamiętywanie poprzez skojarzenia i symbole jest jedną z najskuteczniejszych metod.
Projekt wizualny Gazety Rybnickiej opiera się na identyfikacji wizualnej Miasta Rybnik, aby jeszcze mocniej podkreślić lokalny charakter gazety. Zwróć uwagę na charakterystyczne infografiki. Trudno pomylić je z inną stroną i właśnie o to chodzi.
Strona dla gazety inna niż wszystkie
Strona główna nowej Gazety Rybnickiej w niczym nie przypomina sztampowego szablonu kolejnego wortalu informacyjnego opartego o szablon WP lub Joomla. Zamiast dużej sekcji z podziałem na kategorie, na pierwszym widoku strony rozmieszczone są duże miniatury aktualności z ich tytułami. Na pierwszy plan wybija się news główny oparty na slajderze w nietypowym kształcie nawiązującym do tradycyjnego wydania gazety. Nie jest to typowy prostokąt. Jego kształt opływa logo i część menu stanowiąc silny punkt wizualny, przyciągający wzrok internautów.
Aktualności z poszczególnych numerów pogrupowane są w kilka bloków, tworząc spójną kompozycję zarówno pod względem kształtów, kolorów jak i treści.
Interesujące rozwiązania na stronie gazety
Zabiegiem celowym nawiązującym do bogatej tradycji jest nietypowa czcionka. Czcionka poszczególnych kategorii artykułów przypomina charakterem tradycyjne pismo drukarskie. Dzięki temu sama witryna jeszcze silniej kojarzy się z gazetą.
Kolejnym ciekawym elementem jest nietypowa galeria multimediów, która tworzy niezwykle interesującą mozaikę.
Trzeba rownież zwrócić uwagę na ciekawie rozwiązane hovery, które dodają witrynie dynamiki i wyróżniają ją na tle konkurencji.
Ważne i ładne
Standardowy kalendarz wydarzeń zazwyczaj nie wzbudza emocji. Nie tym razem… elegancki i minimalistyczny projekt w połączeniu z kolorami marki stworzył bardzo przyjemne dla oka doznania. Zachęca wręcz do zapoznania się z treścią, a banery z kategoriami ułatwiają znalezienie interesującego wydarzenia. Ich grafiki również nawiązują stylem do identyfikacji miasta Rybnik.
Czy stopka może zaskoczyć?
Jak się okazuje może. Pewnie spodziewałbyś się zwykłego paska w jednym kolorze na dole strony. Tymczasem stopka nowej strony dla Gazety Rybnickiej to ciekawa kompozycja graficzna składająca się z bloków kolorów, grafiki i menu. Oczywiście zawiera również wszystkie standardowe informacje takie jak dane kontaktowe, politykę prywatności czy mapę witryny.
Nie tylko rzeczy innowacyjne
Jak przy każdym projekcie, tak i tutaj znalazły się rzeczy mniej designerskie, a bardzo użyteczne. Z takich elementów możemy wyliczyć linię przewijanych bannerów, zaawansowaną wyszukiwarkę treści, system pod wersję w języku ukraińskim, rozwijane stick menu, system publikacji tradycyjnego wydania gazety osadzony w contencie witryny czy publikacja mediów zewnętrznych osadzanych na iframe.
Jak podtrzymać zainteresowanie użytkownika i zachęcić go do powrotu?
Odpowiedź jest prosta. Trzeba dobrze przeszkolić wszystkich redaktorów, aby mogli sprawnie dodawać nowe wpisy oraz przygotować dla nich narzędzia do kontaktu z czytelnikami.
Na dzień dzisiejszy mamy już odpowiedź zwrotną od Klienta, który przekazał nam, że nowa strona dla Gazety Rybnickiej została odebrana bardzo pozytywnie, a zainteresowanie wersją mobilną przekroczyło wszelkie wstępne założenia.
Dlaczego warto zrobić nową stronę dla gazety samorządowej?
Poniżej prezentujemy kilka z głównych powodów:
- większa grupa odbiorców,
- szybszy i łatwiejszy dostęp do treści,
- możliwość publikacji multimediów,
- możliwość publikacji ważnych wpisów pomiędzy kolejnymi tradycyjnymi wydaniami,
- lepsza wymiana poglądów z odbiorcami/mieszkańcami,
- potężna oszczędność na druku,
- zminimalizowanie kosztów dystrybucji.
Co zrobić aby mieć nową stronę dla gazety?
Zaproś konsultantów IntraCOM.pl na spotkanie a my pomożemy Ci opracować nowoczesną stronę dla gazety samorządowej lub gazety gminnej. Zadzwoń pod numer +48 507 247 168